דרונט בניית אתרים

דירה להשכיר

דירה להשכיר

לאה גולדברג

לאה גולדברג נולדה בקניסברג שבפרוסיה וגדלה בקובנא שבליטא. החל משנת 1918 למדה בגימנסיה העברית שבקובנה. למדה באוניברסיטאות שבברלין ובבון. בשנת 1933 קיבלה תואר דוקטור לבלשנות שמית. את יצירתה הספרותית החלה עוד בליטא, שם פורסמו שירים ומאמרים פרי עטה בכתבי עת עבריים. בליטא נמנתה עם חברי קבוצת הסופרים "". ב- 1935 עלתה לארץ. בארץ עסקה גולדברג בהוראה בבית ספר תיכון בתל אביב. עבדה במערכת העיתונים "דבר", "על המשמר", "דבר לילדים", "על המשמר לילדים" ו"אורות קטנים" בין השנים 1943-1944 ערכה את ספרי הילדים ב"הוצאת הפועלים" החל משנת 1952 החלה ללמד בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים. " לאה גולדברג התרחקה מפוליטיקה כל ימי חייה, בשיריה היא נמנעה מכל התייחסות לתחום הציבורי. אך בשירי "על הפריחה" וכן בשירים נוספים אם כי לא רבים, שנכתבו אחרי מחזור זה היא הגיבה בדרכה המוסבת לנסיבות וביטאה חשיבות לזמן שאבד בחייה. יצירתה של לאה גולדברג היא רבה ומגוונת. החל מיצירות לילדים, דרך פרוזה, שירה, מחזות למבוגרים וכן מחקרים ותרגומים של יצירות מופת שירים רבים פרי עטה של לאה גולדברג הולחנו והם מבוצעים על ידי טובי המבצעים

דירה להשכיר-

תקציר הספר מתאר את קורותיו של בניין דירות בעל חמש קומות, כאשר בכל דירה גר דייר שונה ממשפחת בעלי החיים. האיזון העדין מופר בשעה שמתפנה דירה להשכרה בבניין, וחיות שונות שוקלות לשכורה. בפני הקורא נחשפים השוכרים האפשריים בשל התנגדותם לאחד מהדיירים הנוכחיים, כשכל שוכר אפשרי מסרב לשכור את הדירה בשל דייר נוכחי אחר. לבסוף שוכרת את הדירה היונה על אף שהדירה אינה לרוחה משום שכדבריה "השכנים , טובים בעיני", היונה הינה סמל השלום והיא גם זאת שבוחרת לראות את היתרונות שבכל שכן .

דירה להשכיר כמופע מחול

במופע מחול במופע מחול בשונה מהצגת תיאטרון בה השחקנים מדברים על הבמה ועל ידי הדיבור אנחנו לומדים האם הם כועסים או אוהבים או צוחקים או נעלבים... במופע מחול כל הרגשות באים לידי ביטוי באמצעות תנועות הגוף בלבד מבלי להוציא מלה מהפה. כל הסיפור שאתם מכירים מה"דירה להשכיר" מסופר באמצעות תנועה בלבד. הרקדנים רוקדים את הסיפור ומי שבא לעזרתם של הרקדנים היא המוזיקה- היא חזקה כשכועסים, היא שקטה כשעצובים, היא שמחה כששמחים והיא עוזרת לנו להבין את מצב רוחם של הרקדנים. היחיד שמדבר על הבמה הוא העכבר שעזב את הבית והוא מספר למה עזב, מה קרה שגרם לו לעזוב את הבית, הוא זה שמוביל את הסיפור.

הדמויות- לכל דמות יש את המוזיקה הייחודית לה והתנועות הייחודיות שלה הכוריאוגרפיה המרהיבה בשילוב עם המוזיקה המיוחדת יוצרים חווית צפייה מהנה ומשעשעת.

תרנגולת- התרנגולת היא כבדת תנועה ועצלנית, התנועות שלה עצלות ואיטיות והמוזיקה היא בקצב ג'אז

חתולה – לחתולה יש תנועות ארוכות וחושניות כמו לחתולה והמוזיקה היא מתמשכת ואיטית

הקוקייה- הקוקייה היא חרוצה מאד, תנועותיה מהירות והמוזיקה המלווה אותה היא במקצב של סטקאטו (פעימות קצרות וקצובות)

הארנבונים- הארנבונים מתנהגים כאחד, לכן תנועותיהם דומות והם חוזרים אחד על השני, המוזיקה שמלווה אותם היא משחקית ומשעשעת

החזיר- החזיר הוא יהיר ורברבן, תנועותיו אצילות ומתנשאות והמוזיקה שמלווה אותו היא עוצמתית וחזקה.

 המסר המרכזי - הספר מציג הדגמת קונפליקט בין-תרבותי המתבטא בסטריאוטיפים ובדעות קדומות המיוצגים על ידי החיות השונות המתגוררות במגדל (התרנגולת השמנה, החתולה ה"כושית" וכדומה), ומתוך כך מביא להבנה שסטריאוטיפים ודעות קדומות מובילים להיעדר תקשורת, לקונפליקט, לעוינות ולסכסוכים. הדיירת שבוחרת לגור בדירה היא כאמור יונה, היא סמל השלום

הצעות לפעילות הכנה-.

1-רצוי להקריא את הסיפור לפני הצפייה במופע

2- כל ילד מקבל דף ומכין כרטיס שבת שלום לאחד השכנים שלו בבניין, במטרה לקרב לבבות והבנת החשיבות של שכנות טובה ונתינה

3- אפשר לבקש מהילדים להתנועע כמו החיות, על פי מקצבי המוזיקה השונים המתאימים לחיות השונות. אפשר לערוך חידון בכתה לפני הצפייה ולאחריו-

 4- חידון-

1- מי גר בקומה השלישית?

 2- מי לא הסתדר עם התרנגולת?

 3- מי בסוף שכר את הדירה?

4- השלם- בעמק יפה בין ______ ל ______

5- עם מי החזיר לא רצה לגור? למה?

 6- מה הבעיה של היונה עם המטבח?

7- כמה קומות יש בבניין?

 8- מי כתב את הספר?

 9- מי עזב את הדירה?

10- באיזו קומה גרה החתולה?

הדפסשלח לחבר