דרונט בניית אתרים

דמעות של אריה

 

 

הכנה לצפיה בהצגה"דמעות של אריה"

 

כתיבה ובימוי: גליה בארי

מוזיקה: אפי שושני

כוריאוגרפיה: רוני ליבנה

תפאורה: אלה כהן

תלבושות: עינת קוש

משתתפים: ליאור זוהר, ענת זמשטייגמן, יפעת זנדני, שולמית ארנון,

                אלכס ויינגרט

 

לפני הצפיה בהצגה רצוי להסב את תשומת לב התלמידים לכמה נקודות חשובות:

1. שיר הנושא (מסמל את רעיון ההצגה)

2. האלמנטים הסיפוריים

3. השימוש בשפת התיאטרון להמחשת רעיון ההצגה

 

1. שיר הנושא

אף פעם אל תאמרו זה לא יכול להיות

הנה אריה תראו שלא טורף חיות

אף פעם לא נאמר זה לא יכול להיות

הנה אריה מוזר זולגות לו גם דמעות

מוזר זה אפשרי, שונה זה הגיוני

הוא לא טורף חיות! הכל יכול להיות?

הכל? זה יתכן?

כן! כן!

מה דעתכם על -

גיר'ף קצרצר צואר

חתול אוהב עכבר

צב שממהר

סוס שלא דוהר

עורב עם קול ערב

טווס לא מתרברב

דג שמפטפט

 

 

 

תוכי שרק שותק

מוזר זה אפשרי, שונה זה הגיוני

הוא לא טורף חיות, הכל יכול להיות!!!

 

שיר הנושא מספר למעשה את סיפור המעשה ואת הלקח הבסיסי שאנו אמורים להפיק

מצפיה בהצגה - אף פעם לא לומר "זה לא יכול להיות" כי הכל אפשרי, גם מה שנראה

בעינינו מוזר ובלתי אפשרי – אפשרי!

אין לקבל דבר כמובן מאליו. יש לבדוק כל דבר ודבר לגופו.

 

2. האלמנטים הסיפוריים

ההצגה מספרת את סיפורו של אריק האריה. אריק הוא אריה מאוד מיוחד. למרות שהוא אריה הוא אינו טורף חיות, הוא אוכל גזרים ו"ירוקים" ואפילו זולגות לו דמעות.

האריות גרשו אותו מחברתם מפני שהוא מבייש אותם ואילו החיות האחרות רק רואות אותו ומיד בורחות על נפשן. איש בעולם לא נותן לו אפילו הזדמנות להוכיח שהוא אינו טורף חיות ולכן הוא חי לו לבד. והוא עצוב.

יום אחד הוא נקלע למושבת ארנבים, שם הוא פוגש את פיצקל'ה הארנבת.

אחרי הבהלה הראשונית – פיצקל'ה מקשיבה לו.

לראשונה מישהו בעולם מקשיב לו והוא נרגש ובוכה מרוב התרגשות.

נרקמת ביניהם חברות יפה עד ששניהם שוכחים שהוא אריה והיא ארנבת.

הם היו יכולים להמשיך ולהיות חברים טובים אלמלא הפגישה עם הסביבה שאינה מוכנה להקשיב שעומד לפניהם אריה "שונה" .

 

נכון שקשה להאמין – אבל , זה אפשרי!!!

 

מכאן מתפתחת העלילה בכיוונים מפתיעים...ואת כולה תראו בהצגה.

 

3. השימוש בשפת התיאטרון להמחשת רעיון ההצגה

יש לשים לב כיצד כל אחד ממרכיבי ההצגה משרת את רעיון ההצגה וכיצד כולם יחד

מעניקים חוויה תיאטרלית מלאה.

מרכיבי ההצגה: תפאורה, תלבושות, תאורה

תפאורה  על הבמה נמצא עץ גדול מאוד, מריצה מלאה בפרחים צבעוניים, עלים ירוקים תלויים בקדמת הבמה, מסגרת גדולה של תמונה חוצה את מקום ההתרחשות, ספסל מפוסל נמצא לפני המסגרת ופרחים צבעוניים על הרצפה לידו.

 

 

 

המסגרת הגדולה נותנת תחושה שהארנבים חיים בתוך תמונה שלווה ורגועה.

לתוך העולם השלו והרגוע מתפרצים פיצקל'ה ואריק ומפריעים לשלוה המדומה.

 

יש לשים לב שלפעמים דמויות מסוימות נמצאות "מחוץ למסגרת" – כלומר,

אינם חיים לפי המוסכמות.

 

במערכה השניה, כשכולם בורחים מהאריה ומגיעים ל"מקום" חדש גם התפאורה משתנה.

יש לשים לב שלא מופיעה תפאורה חדשה, אלא נעשה שימוש בכל אחד ממרכיבי התפאורה הקיימים.

העץ-משנה את מקומו והופך אפור, העלים הירוקים "נעלמים", המריצה עם הפרחים הצבעוניים מתחלפת במריצה עם "גרוטאות" , הספסל המפוסל משנה מקום ואפילו הפרחים הצבעוניים בקדמת הבמה מתחלפים בעלי שלכת .

התמונה הצבעונית של הבמה הופכת לתמונה אפורה.

התאורה  בעזרת התאורה מצליחים להעניק אוירה שונה על הבמה בכל אחת מהמערכות. במערכה הראשונה, התאורה צבעונית- אדום, כחול, צהוב והבמה כולה מלאה בצבע ובשמחה. במערכה השניה – כשהם מגיעים למקום החדש, התאורה הופכת אפורה ומתאימה עצמה להתרחשות.

יש לשים לב שהתאורה משתתפת ב"משחק" של "בתוך המסגרת" ו"מחוץ למסגרת".

בכל פעם שנמצאים מחוץ למסגרת התאורה נמצאת שם ומחשיכה את פנים המסגרת ולהפך. 

התלבושות – על הבמה ארנבים ואריה . הם אינם לבושים ב"תחפושות" מלאות של אריות וארנבים. התלבושות שלהם "מסומנות" בלבד. אוזניים וזנב . ואם מביטים עליהם מרחוק אפשר לטעות ולומר שבני אדם הם.

הם לבושים כבני אדם מפני שהם מתנהגים כבני אדם. השתמשנו במשל הלקוח מעולם החיות והנמשל הוא התנהגותם של בני האדם. כל מה שנאמר או נעשה על ידי הארנבים והאריה נאמר למעשה מפיהם של בני האדם . 

 

הצעה לשאלות לדיון אחרי הצפיה בהצגה

1. מדוע האריות לא רוצים את אריק בחברתם

2. מדוע פיצקל'ה מתחברת עם אריק

3. מדוע ההורים של פיצקל'ה מתנגדים לחברות ביניהם

4. מה ההבדל בין התייחסות ההורים לבין זו של סבתא אודליה

5. מה דעתכם על הרעיון של סבתא אודליה

6. מה אנו יכולים ללמוד מהרעיון של סבתא אודליה

7. מה אנו למדים מסיפורו של אריק

 

צפיה נעימה

הדפסשלח לחבר