דרונט בניית אתרים

גלילאו גליליי

 

 

 

 

הכנה לצפיה בהצגה "גלילאו גליליי"

 

על מנת להפיק את המירב מצפיה בהצגה מצ"ב דפי הכנה. ההכנה כוללת רקע כללי על האיש ועל התקופה, הלך המחשבה , האלמנטים האומנותיים והדרך בה הם משתלבים ברעיון המרכזי של ההצגה. בעמוד האחרון מצורפת רשימת מונחים שיש להסבירם לפני הצפיה, שני דיאלוגים שמהווים ציון דרך למחשבתו של האיש ודרך פעילותו ורשימת נושאים הראויים לדיון אחרי הצפיה בהצגה.

 

ההצגה מספרת את סיפור חייו של גלילאו גליליי – פיזיקאי איטלקי, מחלוצי המדע והפיזיקה המודרנית. הוא היה זה שקבע והוכיח כי כדור הארץ סובב סביב עצמו וסביב השמש ועמד על דעתו במשפט הידוע –

"ואף על פי כן הארץ נוע תנוע".

סיפור חייו הפך לסמל למאבקו של היחיד אל מול החברה ויכולתו לעמוד על דעתו

 

גליליי נולד בשנת 1564 באיטליה שנשלטה באותה תקופה על ידי הכנסיה . איש לא העז לצאת נגדה ולא העלה בדעתו שאפשר לצאת נגדה. מי שיצא נגדה נחקר ועונה במרתפי האינקוזיציה - הזרוע המבצעת של הכנסיה, עד שהודו בטעותם וחזרו ל"דרך הישרה".

מי שלא הודה בטעותו הוצא נגדו דין כופר וגזר דינו היה ברור וחד משמעי –

שריפה על המוקד בככר העיר למען יראו וייראו.

גליליי טען בתוקף שאדם באשר הוא חייב לחקור ולבדוק כל טיעון וכל הנחה ולא לקבל

דבר כמובן מאליו. בויכוח שהוא מנהל בבית הדוכס עם אחד מהמלומדים הבכירים (לודוביקו)

באה לידי ביטוי גישתו המיוחדת של האיש – (בעמוד האחרון – הדיאלוג)

באותה תקופה נלמדו באוניברסיטאות, שהיו גם הן בשליטת הכנסיה, שלושה מקצועות עיקריים: תאולוגיה (תורת הדת) שנחשבה למלכת המדעים, רפואה ופילוסופיה.

לימודי המדעים שנהוגים כיום (מתמטיקה, פיזיקה וכ') היו לימודים משניים בלבד. 

מכיוון שרמת הידע במקצועות המדעיים היתה נמוכה מאוד נאלץ גליליי לחפש בעצמו

בספרים. במסגרת לימודיו העצמאיים התוודע לספריו של קופרניקוס שהיו אסורים לקריאה באיטליה (איש כמורה פולני,   שטען שכדור הארץ וכוכבי הלכת האחרים הם אלה שמקיפים את השמש.)

 

באותה תקופה האמינו בתורתו של אריסטו (פילוסוף יווני שחי אלפים שנה קודם לכן).

אריסטו טען שכדור הארץ עומד על מקומו והשמש, הירח והכוכבים סובבים סביבו.

תורתו של אריסטו התאימה לתפיסותיה של הכנסיה בדבר מרכזיותו של האדם והיא אימצה את תורתו והפכה אותה לתורת הכנסיה.

 

בדרך מקרה נפלה לידיו משקפת שהמציאו מלטשי העדשות בהולנד. ידיעותיו של גליליי באופטיקה אפשרו לו לבנות טלסקופ בעל כושר הגדלה של פי שלושים ושתים.

 

הוא הפנה את הטלסקופ לכוון השמש והירח והסיק מתצפיותיו כי כדור הארץ הוא עוד כוכב במערכת השמש שסובב סביב עצמו וסביב השמש ולא כפי שסברו עד אז.

 

תגליותיו היו מהפכה ויציאה גלויה נגד הכנסיה. מכאן ואילך נפתחה מלחמה של הכנסיה נגד גליליי. גליליי היחיד נגד הכנסיה...מלחמה חסרת סיכוי! גליליי, המאמין בצדקתו פונה אל הסמכות הגבוהה ביותר , אל האפיפיור (שהיה איש מדע). האפיפיור מביט דרך הטלסקופ...

(הדיאלוג ביניהם בעמוד האחרון)

הדיאלוג ביניהם מעלה שאלות מוסריות ועקרוניות לגבי האמת ומקומה בחיינו...

 

את פירוט קורותיו ומלחמתו תראו בהצגה עצמה.

 

עשר שנים אחרונות לחייו חי בבדידות גדולה, חולה, עיוור.

למרות עינה הפקוחה של הכנסיה המשיך בעבודת המחקר שלו והצליח להבריח את

מחקריו למדינות אירופה.

מאתים שנה אחרי מותו הודתה הכנסיה בטעותה וקבעה כי גליליי צדק.

רק בשנת 1992 הוציאה הכנסיה מסמך בכתב המאשר כי גליליי צדק בטענותיו.

 

ולנקודה היהודית

כ- 400 שנה לפני גליליי חי הרמב"ם - (מגדולי הפוסקים של ההלכה היהודית) בספרו "היד החזקה" (נקרא כך משום שהוא מחולק לי"ד ספרים) , תוך כדי דיון בענייני הלכה מגלה בו הרמב"ם את ידיעותיו הנרחבות והמעמיקות בפילוסופיה , במדעי הטבע, ברפואה ובאסטרונומיה (חקר הכוכבים, הירח וכדור הארץ) וכבר אז הוא מעלה את הסברה שיש מקום להניח שכדור הארץ אינו עומד על מקומו, כפי שיטען גליליי 400 שנה אחריו.

בשנת 1232 בדקה האינקוויזיציה את ספריו, מצאה אותם פסולים והעלתה אותם על המוקד.

 

שפת התיאטרון

רצוי לשים לב לבמה – תפאורה, תלבושות, מוסיקה ותאורה וכיצד הם משרתים את הרעיון המרכזי של ההצגה.

המוסיקה - מזכירה מוזיקה כנסייתית ומדגישה את נוכחות הכנסיה שנמצאת כל הזמן ברקע.

התלבושות - תקופתיות ונדמה לרגע שאנחנו צוללים ארבע מאות חמישים שנה אחורה .

התפאורה – הכל מסתובב או בנוי בצורה עגולה ומסמל את תנועת גרמי השמים. היחיד שלא יוצא מהבמה הוא גליליי, הכל סובב סביבו . האלמנטים העיקריים בחייו של גליליי נמצאים על הבמה לאורך כל ההצגה ואף שמשתמשים בהם בעת רק בעת הצורך – הם נראים כחלק בלתי נפרד מהתפאורה.

בית הדוכס מיוצג על יד שתי כורסאות מלכותיות, הכנסיה – פמוט גדול

במרכז הבמה – חדר עבודתו של גליליי – שולחן עבודה גדול

על הרצפה שטיח עגול ועליו ציור של מערכת השמש – במבנה עגול

והבמה כולה מלאה בספרים – הם עולמו של החוקר הגדול .

שני הקירות הגדולים – על אחד מהם מפוסל דיוקנו של גליליי, זזים במהלך ההצגה במבנה עגול. כל תזוזה שלהם מסמלת כיצד הולך ונסגר עליו עולמו עד הסוף המר כשהוא יושב כלוא בתוך מרתפי האינקוויזיציה.

גרמי השמים – התלויים מעל הבמה ומהווים חלק בלתי נפרד מחייו

 

תאורה – התאורה במהלך ההצגה לבנה , מסמנת רק מקומות התרחשות ורק בסופה, כשהוא כלוא וצועק את האמת שלו "ואף על פי כן נוע תנוע" מועלה עליו אור אדום, כסמל למאבק.

 

ניספחים

הדיאלוג בין גליליי לבין לודוביקו, אויבו הגדול – על הצורך בחשיבה עצמית

 

גליליי: אם הבנתי נכון, פרופסור מלומד, אתה מסתמך על דעתו של אריסטו

לודוביקו: אכן כן

גליליי: ומהי דעתך?

לודוביקו: (המום) דעתי כדעתו של אריסטו

גליליי: האם בדקת את תורתו?

לודוביקו: אין צורך לבדוק את תורתו של אריסטו

גליליי: ואיך תדע שאמת בדבריו?

לודוביקו: הוא הגדול מכולם, איש לא חלק על דעתו

גליליי: אני חולק על דעתו

לודוביקו: ומי אתה שתחלוק על דעתו של אריסטו?!

גליליי: מדען! חובתי לחלוק ולבדוק כל טיעון וטיעון, גם של אריסטו, וזאת גם חובתך!!!

 

הדיאלוג בין גליליי לבין האפיפיור על מהות האמת ותפקידה בחיים

 

אפיפיור: גם מבלי להביט בטלסקופ ידעתי שיש אמת בדבריך, אחרי הכל אני מכיר אותך

גליליי: (בהתלהבות) ידעתי שאוכל לסמוך על עזרתך, תוכל להנחות את הכמרים לדבר על האמת החדשה

אפיפיור: אני לא יכול להנחות אף אחד

גליליי: אבל בעצמך אמרת שיש אמת בדברי

אפיפיור: והאמת היא ערך עליון? האמת היא החיים? ואם מחיר האמת כבד מנשוא...

גליליי: לאמת אין מחיר, כבודו

אפיפיור: גליליי...האמת שלך סותרת את הכתוב בכתבי הקודש – "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון"

          משמע שכדור הארץ עומד על מקומו והשמש והירח סובבים סביבו

גליליי: זו פרשנות של בני אדם, ניתן לשנותה

אפיפיור: על פרשנות זו העלתה הכנסיה אנשים על המוקד והאמת שלך קובעת שהם היו חפים מפשע

גליליי: והכנסיה תעדיף להמשיך ולהעלות אנשים חפים מפשע על המוקד ולא להודות באמת

אפיפיור: ואיזו אמת מבקש אתה אותי לומר לבני האדם? שהם אינם מרכז הבריאה? שהם אינם פאר היצירה

           האלוהית? ומה יחזק אותם ויאפשר להם לעבור בכבוד את החיים, שהרי מבקש אתה ממני, בשם

           האמת, לקחת מהם את המעט שעוד נותר להם

גליליי: ואתה לוקח ממני את האלוהים שלי כשאתה מבקש ממני להתכחש לאמת

אפיפיור: אינני מבקש ממך להתכחש לאמת. אני מבקש ממך לשמור אותה לעצמך

גליליי: מאוחר מידי! האמת יצאה לאור! הספרים שלי מופצים בכל אירופה, מגיעים אלי מאות מכתבי גינוי,

          קוראים לי בוגד, הרגתי את אמי, מאיימים עלי בדין כופר, עוד יצלו את בשרי על המוקד בככר

          העיר...רק אתה כבודו יכול לעצור את העגלה

אפיפיור: אני מוכן לעצור אותה-תפסיק לחקור את השמים ותודה שטעית!

גליליי: אני מוכן להודות שאתה הוא מלך המלכים וזכותך לדרוש צייתנות, אך כשם שמלך חכם לא יאמר

          לרופאים כיצד לרפא חולים , כך אין לומר לי מה מותר ומה אסור לי לגלות בשמים

אפיפיור: האמת חשובה לך מהחיים?

גליליי: החיים בשקר אינם חיים

 

 

רשימת מושגים

אינקוויזיציה- הזרוע המבצעת של הכנסיה. תפקידה היה לשמור שכל הוראות הכנסיה יבוצעו. האינקוויזיציה ואנשיה לא בחלו בשום דרך על מנת למלא את תפקידם. הם נהגו לחקור את החשודים במרתפים חשוכים, לענות אותה במכשירי עינוי למיניהם ולגרום לאנשים לחזור בהם ולהודות בטעותם.

דין כופר- אדם שהעלה ספקות על הוראות הכנסיה, או יצא נגדה, הוציאו עליו "דין כופר"

שכן הוא כופר בכנסיה ובעמדותיה. דינו היה – שריפה על המוקד בככר העיר למען יראו

כולם וימנעו מלהרהר נגד עמדות הכנסיה.

אריסטו- פילוסוף וחוקר טבע יווני שחי כאלפים שנה לפני גליליי. תורתו עסקה בתחומי

חיים רבים: היחד בין היחיד לחברה, דרכי ממשל ושלטון, חקר תופעות בטבע, אסטרונומיה (חקר השמים) . תורתו מתבססת על מחשבה, הגיון והסקת מסקנות . הוא טען כי האדם הוא מרכז היקום וכל העולם נברא בשבילם בלבד. תפיסה זאת התאימה לכנסיה והיא אמצה את תורתו. תורתו החזיקה מעמד למעלה מאלפים שנה.

חוקי הציפה- חוקים המתייחסים ליחס בין גודל גופים, צורתם ויכולתם לצוף על פני המים.

הראשון שערך נסויים בנושא היה גליליי . באמצעותם הגיע למסקנות שונות מאלו שהיו נכונות על פי תורתו של אריסטו.

קופרניקוס- אסטרונום (חוקר את השמים) ואיש כמורה פולני שהיה הראשון שסבר כי כדור הארץ סובב סביב עצמו וסביב השמש כפי שהוכיח גליליי. ספריו נשרפו ונאסרו לקריאה.

הוא הוכרז על ידי הכנסיה ככופר. מכיוון שחי בפולין ולא באיטליה – ניצלו חייו. 

 

הצעה לשאלות לדיון אחרי הצפיה

1. מדוע התעקש גליליי לטעון שכדור הארץ מסתובב על אף שנתקל בהתנגדות

2. האם גליליי לא פחד מהכנסיה

3. מה המחיר ששילם גליליי בעמדו על דעתו

4. האם בסופו של דבר האמת ניצחה

5. מדוע הסכים גליליי להודות שטעה

6. אם היית במקום גליליי, האם היית נוהג כמוהו

7. האם החיים בשקר אינם חיים

8. מה יכולים אנו ללמוד מסיפור חייו של גליליי

9. אלו דוגמאות אנו יכולים למצוא בחיינו אנו המקבילות לספור חייו של גליליי

 

צפיה נעימה

 

 

הדפסשלח לחבר